Столичани стават свидетели на пореден парадокс с цените на имотите. В последните години покрай проблемите с паркирането, гаражите са все по-търсени, което пък покачи допълнително цените им и те вече почти са се изравнили с тези на жилищата. В последно време множество сайтове в столицата предлагат гаражи на стойност за над 60 000 евро, а някои приземни помещения се предлагат за повече от 90 000 евро, което наистина е своеобразен абсурд.

 

Всъщност изхвърлянето със сумите е сериозно, но редовните цени на гаражите не са кой знае колко по-ниски – в София едно такова самостоятелно помещение върви средно по 35 000 – 40 000 евро. Подобни са цените не само в София, но и в големи градове като Варна, макар че там все пак може да се намерят и по-евтини помещения за коли. Например с 10-ина хиляди евро по-ниско.

Според брокерите цената се определя от квадратурата на помещението и това колко маневри са нужни на возилото, за да влезе и излезе. Гаражите за под 20 бона в София обаче се смятат за чудесна сделка.

 

Правилото, което важи и при апартаментите – цената е висока в престижните квартали, е валидно и за гаражите – например в „Иван Вазов”, „Стрелбище” и центъра клетките струват много по-скъпо, като в най-добрите райони дори стигат до 100 000 евро. Голямото търсене на гаражи в София настана и заради намаляването на броя им – много незаконни клетки по кварталите бяха премахнати и така се стигна до по-големия интерес към тези помещения.

 

Естествено, най-желани са просторните гаражи, пред които има и паркомясто. Напоследък и купувачите на нови апартаменти имат категорично изискване за наличието на гараж и паркомясто. Някои пък търсят гаражи, в които да сместят повече от една кола, при актуалната тенденция в семейство да има 2 коли.

Не са малко тези, които купуват закрити места за колата, за да печелят от тях и да ги отдават под наем, или пък да ги препродадат за повече пари.

 

Едни от най-скъпите гаражи в момента са в района на „Лозенец”, близо до Южния парк. Там цената надхвърля и 100 бона. Някогашният тих район вече е променен -застроен, с нови блокчета и вече и там няма място за нови строежи и паркиране. Във въпросния район гараж от 18 квадрата например се предлага за 55 хиляди евро – екстрите са удобен подход откъм улицата, с ток и вода.

Това обаче означава, че квадратният метър струва 3056 евро.

 

В същата сграда 150 квадрата апартамент с три спални се продава за 389 хиляди евро, т.е. цената излиза по 2593 евро квадратният метър. Изводът е ясен – гаражът в крайна сметка е по-скъп от жилището. С жилещи цени са и клетките за коли в квартали като „Манастирски ливади”, Стрелбище”, „Бояна. Напоследък тенденция е гаражите да се продават отделно от самите жилища. Или пък да се предлагат само на хора, които са си купили апартамент в сградата.

 

Солените цени обаче не са само в София, същата е тенденцията в големите и населени градове като Пловдив, Варна и Бургас. Във Варна например има обява за гараж за 110

хиляди евро в самия център на града, в нова жилищна сграда срещу Колхозния пазар. Но за такива пари може да се купи малък апартамент в морската столица.

Повечето брокери разкриват, че немалко купувачи инвестират в клетките за коли с една-единствена цел – да печелят от тях, като ги дават под наем.

 

Основният плюс на гаражите е, че при тях няма допълнителни разходи, а и ситуацията с паркирането, която е болна тема на столицата, едва ли скоро ще се подобри. Брокерите уточняват, че в последните години доходността на гаражите се вдига и при сегашните цени реално имат доходност около 4%. Разбира се, всичко зависи от локацията, вида на сградата, модернизацията и т.н.

 

Гаражите, правени в старите сгради, например тези, строени през 60-те, 70-те и 80-те години на миналия век, са проектирани като за тогавашните автомобили – с височина

2,20 метра, с врата 3 метра. Това ги прави неподходящи за сегашните огромни джипове, които са и по-високи, и по-дълги и шофьорът трудно би могъл да отвори вратата, след като паркира. Затова и много от тези гаражи в централните градски зони се използват за други цели – например за магазинчета или складове.

Източник: Уикенд