Докато цените у нас все още не могат да бъдат укротени, тези в съседна Гърция вървят все по-уверено надолу. Това се случва благодарение на мерките, взети от държавата, които не само действат срещу инфлацията, а и подпомагат опазването на пазара от нелоялни печалби и подвеждащи отстъпки.

 

От почти 13.5 млн. евро глоби, наложени наскоро, вече са събрани повече от 50%, а останалата част е потвърдена от данъчната служба. Министърът на развитието Костас Скрекас обясни, че събираемостта на глобите е безспорна, контролът е постоянен, а при нужда ще бъдат предприети и допълнителни мерки за всички категории продукти с неоправдано високи цени.

Скрекас уверява, че когато правителството открие дисфункция, не се колебае да наложи тежки глоби дори на големи или мултинационални компании. Така гърците се радват на неочаквано намаление на цените с до 20%.

 

Инициативата „Трайно намаление на цените“ включва 1300 продукта от 100 доставчика, които са намалили цените на рафта с поне 5% за следващите 6 месеца, като остава в сила „Битовата кошница“, осигуряваща достъп до определени продуктови категории на по-ниски цени. Проверките за печалбарство и подвеждащи отстъпки, са постоянни. Само за 2023 г., са извършени 25 267 такива проверки и са наложени 1865 глоби на стойност 13 416 790 евро.

 

Вече са в действие и 4 нови мерки срещу поскъпването:

 

№1

Общите отстъпки на доставчиците в супермаркетите се намаляват с 30% и ползата се прехвърля към потребителя със съответното намаление на цените на тези продукти на рафтовете. Тази мярка се прилага например за перилни препарати, домакински почистващи препарати, пасти за зъби, душгелове, шампоани и бебешки пелени.

 

№1

За да се предотвратят неоправдани надценки, доставчиците, които повишават цените на продуктите, нямат право да правят промоции за продуктите, които са надценили в продължение на три месеца. Тази мярка важи за всички продукти, продавани в супермаркетите. Очевидно е, че за доставчици, които поддържат или намаляват цените, промоциите в полза на потребителите са разрешени.

 

№3

За да има абсолютна прозрачност във веригата на доставки от полето до рафта, доставчиците се задължават да продават продуктите на дребно на нетни цени. Само кредитна фактура до 3% е разрешена за връщане на продукт или доставка. Мярката касае пресните плодове, зеленчуци и месо.

 

№4

Наложен е таван на брутния марж на печалбата на компаниите, които внасят, произвеждат и разпространяват бебешко мляко в Гърция. Таванът се определя като сбор от оперативните разходи на компанията за конкретната продуктова категория и до 7% търговска печалба. Разследването на две от четирите компании за млека за кърмачета е приключило, а за другите две продължава и по информация има констатации, за които се очаква да бъде обявена тежка глоба. Причината – бебешкото мляко в Гърция скандализира купувачите заради цената – с 213% по-висока от други европейски държави.

 

В крайна сметка, търговците приемат строгите мерки с идеята, че всичко, което е добро за потребителя и увеличава неговата покупателна способност, е добре и за търговеца.

Източник: Уикенд