Най-големият нов пътен проект в страната ще се възложи от община Бургас. Морската община обяви поръчка за проектиране и строителство за 140 млн. лв. за обход на квартал „Меден рудник“, като по информация на БНР дължината е едва 3.4 км. Това се очертава да бъде една от най-скъпите отсечки в съвременната история на България – над 41 млн. лв. на километър.

„Капитал“ изпрати запитване до община Бургас на какво се дължи високата цена и каква е сложността на обекта.

Въпросният участък е част от предвиденото трасе на бъдещия т.нар. далечен обход на Бургас, който ще свързва завършеният миналата година северен обход с път I-9, т.е. пътя за Созопол и Царево. Целта е да се изведе напълно транзитното движение извън града, тъй като особено през летния сезон трафикът е натоварен заради туристите.

Поръчката е обявена на 20 юни, а крайният срок за подаване на оферти е 5 август. Засега финансирането за проекта е под въпрос, като от община Бургас обясниха, че средствата трябва да се осигуряват поетапно чрез държавния бюджет и общинско съфинансиране.

Южният обход ще е двойно по-скъп от вече готовия северен обход на Бургас, който извежда трафика от магистрала „Тракия“ към Слънчев бряг. Той първоначално струваше около 57 млн. лв., но след индексацията цената му стигна близо 64 млн. лв. Дължината му е 4.7 км, а изпълнител на проекта беше „Пътстрой ВДХ“ (със старо име „Пътстрой Бургас“), собственост на бизнесмена Велико Желев. Пътната агенция сключи договора за обхода в края на лятото на 2020 г., а обходът беше пуснат за движение през 2023 г., макар че по план това трябваше да се случи година по-рано.

Проектът

Обходът на „Меден рудник“ е част от Бургас – Созопол – Царево и връзка с бъдещото четирилентово трасе Бургас – Малко Търново – Истанбул, посочват от общината за „Капитал“.

Къде точно ще минава

В обхвата попадат продължението на ул. „Кооператор“ от О.Т. 95 до О.Т. 99 по плана за регулация на жк „Меден рудник“, както и две пътни връзки.

Общата дължина на предвидения за проектиране участък е 3.43 км, като включва ул. „Кооператор“ с дължина 0.60 км и пътна връзка с път I-9 с дължина 2.83 км, се посочва в документацията. Самият проект е за пътна връзка и свързването й с изграден участък от ул. „Кооператор“, като за това ще се наложи доизграждане на улицата.

Сега ул. „Кооператор“ води до бул. „Захари Стоянов“, по който се осъществява движението от комплекса към останалите райони на града и обратно и който на юг преминава в първокласния път за Созопол. Пътната връзка ще преминава през предвидените по регулационен план улици от О.Т. 99 до О.Т. 209 в южната част на жк „Меден рудник“.

„Жк „Меден рудник“ е един от най-големите жилищни комплекси на територията на гр. Бургас с приблизителен брой на живущите около 60 000 души, по-голямата част от които в трудоспособна възраст.

Към и от жилищния комплекс ежедневно по уличната мрежа се извършват голям брой пътувания предимно за превоз на живущите до централната градска част на гр. Бургас, пристанищните терминали, летище Сарафово, големите търговски центрове, обслужващи зони, административни звена, предприятията, индустриалните зони, заведенията с развлекателно-увеселителен характер и плажовете, училищата и детските градини.

Към момента свързаността на квартала с републиканската пътна мрежа и улици от първостепенната мрежа на гр. Бургас се осъществява единствено чрез пътен възел „Меден рудник“, който е пресечна точка на път I-9 и път II-79″, посочва се в документацията.

Новата пътна връзка ще изпълнява функциите на обходен път за квартала.

Източник: narod.bg