NEXO се е устремило към купуване на голяма българска медия, пише „19 минути“, като се позовава на няколко независими източници. Медията съобщава още, че в същото време "Капитал" е финансиран със средства от българското дружество на империята.

 

То е същото, чиито служители надариха щедро с по половината си брутен годишен доход партията на Доброто. Интересно е, че рекламите, плащани от това българско дружество – единственото от групата, което все пак публикува, макар и скромни финансови отчети, са за NEXO, а за този бранд са и спонсориранията на събития на Капитал, пише „ 19 минути“.

 

Вече след почването на делата срещу платформата в САЩ за предлагане на депозити без лиценз, по които тя се призна за виновна и подписа споразумение, с което не само е забранена в Щатите, но и трябва да върне парите на вложителите, Капитал е дал и награда на бг фирмата на NEXO. При това с ясното съзнание, че платформата вече е забранена в страни от ЕС, което повдига въпроса доколко изобщо дейността й в границите на Съюза е регламентирана. Смешното е, че "Капитал" е излязъл със статия в своя защита, в която, нищо че нарича „лъжа“ връзката си с NEXO, признава публикациите и приходите си на огромна стойност.

 

РАЗСЛЕДВАНЕ! Криптопирамидата Nexo наляла половин милион в медиите на Прокопиев

Пък и дава примери за уж балансираната си позиция с 2 статии. За едната - по делото, което водят в Лондон срещу NEXO най-големите вложители в платформата, на които тя е отказала да им върне парите при поискване.

 

„Всъщност, вниманието ни беше насочено към NEXO на 16 януари миналата 2022 година, когато получихме нелепи обвинения от майката на съдружника в каквото и да е NEXO Антони Тренчев, която ни обвини , че изобщо пишем за делата, които започват срещу платформата в САЩ. Което не беше вярно. Пък и да беше, а то не е - такава ни е работата. Приписан беше на нашата група сайтът big5, с който нямаме общо, но първи в България започна да нищи темата още през есента на 2021 г., когато други бг медии изведнъж започнаха да търкат образа на нещото, което британският и американският съд тепърва ще нищят какво е точно и дали изобщо има активи.

Така и така ни го приписват, нека да цитираме сегашното разследване на big5 за отношенията на NEXO с Капитал“, пишат още от „19 минути“.

 

„Справка в Търговския регистър показва рязък скок в средствата, които NEXO харчи за „външни услуги“ през 2021. Според годишния финансов отчет на дружеството-майка „Ен Ди ЕС“ ЕООД (което реално извършва и търговската дейност на криптобанката у нас) показа, че от 1,2 млн. лв. за 2020 г., те са скочили на над 4,4 млн. лв. през 2021. Разликата е огромна, особено като се има предвид, че отчетът за 2019 г. сочи, че за това перо фирмата е харчила около 200 000 лв. Така, като се махнат принципно символичните пера за други външни разходи (като например тези, описани в карето) и се приеме, че само разликата от над 3 млн. лв. през 2021 г. е налята в лъскане на имидж и реклама, пак сметката е показателна.

 

Проверка в системата на „Капитал“ показва, че именно през 2021 г. започва ударното пране на имиджа на NEXO. Тогава стартира и цяла кампания с брандирани от криптобанката статии (общо над 20) под логото „Съдържание от NEXO“.

 

Материалите са изцяло пиарски и представят различни лица на компанията, с какво се занимава тя, както и основни знания за криптопарите. Интересен факт е, че реално името на NEXO се появява в изданията на „Икономедия“ още през 2019 г., когато компанията е наградена от близки до Прокопиев компании за стартъп на годината в категорията „Блокчейн“. След статиите за отличието обаче следва дълбочинно потапяне за почти 2 години.

 

Освен рекламните материали, които са обозначени като такива, само в търсачките на „Капитал“ се откриват над 100 статии, които или изцяло са посветени на дружеството, или името му удобно е вмъкнато в различни материали, но с видимата цел – лъскане на имидж.

Критични публикации в „Капитал“ и „Дневник“ срещу Nexo не се откриват. След като започнаха проблемите на дружеството с регулатора в САЩ, бяха публикувани неутрални и съвсем кратки текстове по темата.

 

Любопитна подробност е, че след като през септември 2021 г. избухва скандалът в САЩ с разследванията за фирмата, само два месеца по-късно „Ен Ди ЕС“ е сред наградените с отличието „Гепард“ на „Икономедиа“ за най-добре развиващ се бизнес у нас. В материала за отличниците присъства интересното изречение: „Най-растящият стар гепард е IT компанията „Ен Ди Ес“, която е част от портфолиото на българската криптобанка Nexo. Българското дружество отговаря за техническото изпълнение и поддръжка продукта, не и за финансовите операции“.

 

Само за тези рекламни статии по сметки спрямо ценоразписите на „Икономедиа“ NEXO трябва да се е бръкнало с малко под 300 000 лв. За да сме конкретни –  280 000 лева. В тази сума обаче дори не влизат средствата, които са плащани за участие в „специални събития“ на медийната група на Иво Прокопиев. От години издателят на „Капитал“ – „Икономедиа“ традиционно организира различни форуми, които от една страна да легитимират изданията на Прокопиев, а от друга да ги наложат (тях и фирмите от обкръжението им) като сериозни играчи в обществения живот у нас. Такива са годишни срещи на бизнеса, банкови форуми, конференцията „Дигитолк“ и други. Отново според оферти на „Икономедиа“ само участието в тези събития е струвало около 200 000 лв. за една година. Трябва да се подчертае, че в тази цена дори не влиза по-специалното отношение, което NEXO получава от Прокопиевите медии

Източник: pik.bg