Кърджилова и Донков са част от звездния актьорски състав на мащабната постановка „Хеда Габлер“ на световноизвестния руски режисьор дисидент Тимофей Кулябин. Спектакълът ще се развива паралелно на няколко локации в София и е сред най-сложните и предизвикателни сценични начинания в България от техническа гледна точка. В представлението участват и Дарин Ангелов, Бойка Велкова, Ана Пападопулу, Иван Юруков и Албена Ставрева. Освен това като епизодични или главни персонажи влизат внушителен състав артисти на първата ни сцена – роли в постановката имат общо 30 актьори. В „Хеда Габлер“ участва и Пламен Димов, който е настоящият мъж до Радина Кърджилова.
Деян Донков коментира в интервю за сайта Lupa.bg. дали му е трудно да играе на сцената с жена, с която е бил близък и в живота: „Ако сме професионалисти, това няма никакво значение. Човек трябва да оставя нещастия извън театъра. Когато влизаш в театъра, за да играеш спектакъл, ти си преди всичко професионалист. Например виолончелото не знае за проблемите на неговия господар, когато той отива да свири на него. Така и ние трябва да сме просто чист инструмент”.
Голяма част от действието в спектакъла се развива не само на сцената пред публиката, а и около Народния театър. От снимачните локации се предава в реално време чрез стрийминг на Голяма сцена и действието тече паралелно. За първи път в българския театър столичният град става активен участник в сюжета – София е сцена, декор и герой. Зрителите ще могат да проследят въздействащата драма само на 4 дати – 31 май, 1, З и 4 юни на голяма сцена в Народен театър „Иван Вазов“.
С новата постановка режисьорът Тимофей Кулябин се завръща с още по-смел прочит на Хенрик Ибсен – и то след силния отзвук на „дигиталния“ спектакъл „Нора“, който продължава да се играе с успех в Народния театър и бе отличен с награда „Икар 2024” за „Майсторско техническо осъществяване“. „Хеда Габлер“ в неговата интерпретация излиза извън пределите на семейната драма и се превръща в естетически и социален коментар за ролите, които хората играят – в изкуството, в обществото и в личния живот. Радина Кърджилова е в централната роля на Хеда – образ на жена, която чрез артистичния си бунт търси свобода отвъд рамките на брака и обществото. „В моята версия самоубийството на Хеда е нейният последен артистичен акт. Целият й живот е пърформанс, започнал още от женитбата й – казва Кулябин. – Виждам я като феминистка съвременна икона, която с един финален жест иска да си отиде като звезда."
Осъвременени имена, нов контекст, силен визуален език и тематичен фокус върху съвременното изкуство и невидимото напрежение в модерното общество – това е „Хеда Габлер“ през погледа на Тимофей-Кулябин. Героите вече не обитават само една стая, а се движат в лабиринта на града. Изкуството, което за едни е професия, за Хеда е начин на съпротива, дори с цената на собствения й живот.
Тимофей Кулябин е роден през 1984 г. в Ижевск. Прочутият театрален режисьор напуска Русия през 2022 г. заради Путиновия режим и заради несъгласието си с войната в Украйна. Спектаклите му бяха свалени от репертоарите на руските театри. А баща му – Александър Кулябин, който беше директор на театъра „Червеният факел“ в Новосибирск, беше уволнен, арестуван и съден за разхищение на държавни средства. В България Кулябин работи предимно с руски екип от творци, сред които са сценографът Олег Головко, драматургът Роман Должански, композиторът Тимофей Пастухов и Иля Пашнин, който отговаря за визуалните ефекти.
Източник: Уикенд
Коментирай