В началото на летния туристически сезон от НАП припомниха, че клиентът има право да задържи плащането, докато не получи касова бележка.

Въпросният механизъм, който е възможен след промяната в Закона за ДДС, в сила от 1 януари 2024 г., има за цел да удари укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

 

Всеизвестен факт е, че много от заведенията по морето изобщо не си правят труда да дават касов бон на клиентите, а и самите посетители често нехаят за това, въпреки че би трябвало да изискат бележка. Така пък некоректните търговци успяват да скрият данъци и доходи, като не отчитат сметките от всички клиенти и така дават фалшиви обороти.

Някои собственици на заведения обаче поощряват тази мярка, защото техни служители – сервитьори също злоупотребяват с касовите бележки, за да сложат парите в джоба си. „Въпреки че не съм привърженик на рестриктивните мерки, това е в помощ на собствениците да осъществяват контрол над служителите”, сподели управител на ресторант.

 

Самите собственици се оплакват, че заради дефицита на персонал на морето, не успяват да намерят качествена и лоялна работна ръка. Според тях новата опция ще е „леко лекарство за нелоялната конкуренция”. „Когато един си издава касов бон, с всички данъци и такси, които дължим, а друг – не, конкуренцията е нелоялна. Има много колеги, които са недобросъвестни и се получава неравнопоставено състезание”, категорични са добросъвестни собственици.

 

Експертите от държавните органи посочват, че повече злоупотреби стават по сезонните обекти, защото действат временно – само за 2-3 месеца през лятото, а през това време държавните органи не успяват да реагират бързо, за да ги санкционират.

 

Аз съм въвел системи за контрол, ако служител е недобросъвестен и вземе пари в брой без бележки, ще злоупотреби. Така клиентите ще контролират служителите. Има голям дефицит на хора, трудно успяваме да подберем читави служители за работа”, обяснява собственик на малък ресторант в Китен.

 

В същото време сервитьорите споделят, че самите клиенти не държат на касовата бележка и не я изискват. Малко са тези, които я изискват.

За справка – цели 1 700 нарушения са разкрили миналото лято от НАП – 433 за неиздаване на касов бон, 30 пък са за липса на фискално устройство.

Източник: Уикенд