„Ще падат още мостове. Ще има още аварии и неприятни случаи“, предупреди инж. Ясен Ишев от Научно-техническия съюз по транспорта, коментирайки последиците от пороя в община Царево, отнел живота на четирима човека. Трагедията стана на срутил се мост в града.

 

„Усещането на колегите е, че не се вземат превантивни мерки, за да се предотвратят тези нещастия. Никой не може да твърди, че един язовир в добро състояние изведнъж ще даде такива големи поражения. Ние отново започваме да си заравяме главата в пясъка и да не виждаме истинските причини  – дерета и корита не се почистват превантивно!“, поясни експертът във вторник пред БНР.

 

Най-критичните точки са по съоръженията, смята той: „Докато един път можем да го заобиколим, едно съоръжение, ако се случи нещо с него, пътят се прекъсва.“

 

„За да се подобрят пътищата, трябват огромни средства, а те невинаги се осигуряват. Това се натрупва с времето“, каза инж. Ишев.

 

Няма нужда да хвърляме милиони за глупави проекти, а да подобрим пътната безопасност не с набиването на мантинели, защото понякога се оказва, че това я влошава, изтъкна специалистът и запита „трябва ли да се набиват мантинели навсякъде?“, допълни той.

 

„Тепърва ще усещаме ефекта от всичкия този бетон и този ефект ще бъде не в наша полза“, коментира пред БНР доц. д-р Стелиян Димитров от Геолого-географския факултет на Софийския университет. Ефектът от презастояването е този, че тези „запечатани повърхности“ засилват повърхностния отток, подчерта доц. Димитров пред БНР.

 

Той е част от екип географи, които ще заснемат поразените от потопа места в Царево.

 

Доц. Димитров е правил подобни изследвания след водното бедствие в Карловско миналата година.

 

„Всяка територия е уникална, с уникални проблеми. В случая има съвпадение между местната география по Странджанското крайбрежие и падането на този значителен дъжд“, поясни той.

 

По думите му е погрешно изводите от анализите след едно бедствие да се прехвърлят на друго място.

 

Целта на обследването, в което участва Стелиян Димитров, е да могат практически да бъдат измерени засегнатите от наводнението в община Царево територии, за да се получи количествена характеристика на явлението.

 

С безпилотна летателна система ще бъде изготвена ортофотокарта. Ще бъде извършено и лазерно сканиране, така че да се направи цялостна реконструкция на онова, което се е случило, допълни доц. Димитров.

 

„Поне на три от деретата, в които имаше проблеми, ще се опитаме да ги направим на 2-3 км във вътрешността, посока от морето към сушата.“

 

В рамките на седмица ще има предварителни резултати, които ще бъдат публично оповестени, каза той. Седмица след пороя, всички пътища в община Царево са проходими.

 

„Няма откъснати населени места. Възстановени са повечето мостове от общинската инфраструктура, които са били затлачени с дървета, камъни, кал. Пораженията по пътната инфраструктура са много.“

 

Така описа картината след потопа в община Царево заместник-кметът Марин Киров.

 

На терен са хидроинженери, които ще обследват язовирите и ще кажат от какъв ремонт се нуждаят, уточни Киров пред БНР:

 

Инженер вещае трупове в Царево: Ще падат още мостове!

„Компрометирани са стените на язовирите, негодни са. Затова и двата язовира са източени до кота нула.“

 

Дадените предписания за почистване около язовирите са изпълнени, декларира заместник-кметът на Царево.

 

Единият от язовирите се е напълнил и изпразнил три пъти по време на проливния дъжд, гласи една от констатацията на експертите, цитирана от Киров.

 

По думите му регулярно, през няколко месеца, включително през това лято, двата язовира са били проверявани, а щетите са настъпили по време на водното бедствие с проливните дъждове. С действията си наемателите на двата язовира са предотвратили по-голямо бедствие – с превантивно аварийно изпразване, подчерта Марин Киров.

Източник: narod.bg