Почти цяла България бе изправена на нокти след пристигането на декемврийските сметки за ток. Абонат на EVN от Стара Загора се жалва, че сметката му за ток през април била 55 лв., до октомври плащал по 90-100 лв., за ноември – 157 лв., а за декември платил 420 лв.

 

В същата ситуация с драстично набъбнала сметка за ток се намира и Цветанка Николова от столичния квартал „Борово“, която е абонат на „Еврохолд“ (бившата ЧЕЗ). И тези случаи далеч не са единични – в репортажи на медиите хора от различни населени места се жалват, че пред последния месец на 2023 г., сметките им за електроенергия са скочили двойно, че дори тройно.

Според енергийните предприятия, не се е случило нищо извънредно, което да повиши сметките им неколкократно, а не с няколко процента. Те обаче припомнят, че по традиция през декември има рекордно потребление не само заради по-ниските температури, а и заради множеството насъбрани празнични дни, когато хората прекарват повече време у дома и се глезят повече.

 

Столична топлофикация, която е най-голямата у нас, публикува графики с месечни данни за произведената топлоенергия и за средната температура. От там става ясно, че декември е бил с 3.3 градуса по-мразовит в сравнение с ноември, а спрямо декември 2022 г. – с 0.4 градуса по-студен. Съответно произведената топлинна енергия също е била повече.

 

Експертите от EVN пък бързат да пояснят, че понижението на външната температура с един градус, увеличава потреблението на енергия за отопление с около 10%.

 

Данните на „Енерго-про“ пък сочат, че през зимните месеци потреблението на електроенергия нараства д 30-40% спрямо септември и със 70% в сравнение с лятото. Освен това не трябва да се пренебрегва и фактът, че от 01.07.2023 г. бяха увеличени цените на тока за бита и това също трябва да бъде взето под внимание, когато се сравняват сметките за ток спрямо декември 2022 и 2023 г.

 

Въпреки всички тези обяснения повечето абонати са убедени, че сметките им за ток, са далеч от реалните и са драстично надписани. Петър Тенчев от Пловдив пък отбелязва, че сменените електромери с уреди с електронно отчитане май са с „дистанционно манипулиране и пипат софтуера, което кара фактурите да растат“. В този ред на мисли потребителите предполагат, че с високите сметки за ток вероятно покриват 13-те заплати на служителите на енергото.

От ЕРП-тата обаче са категорични, че високите сметки се дължат на нарасналото потребление или дефект на електромера. Ако е второто, то тогава уредът трябва да бъде сменен.

 

Съветът на експертите към всички онези, които имат съмнения, че сметките им са надписани, е да подадат оплакване към съответния доставчик и да бъде поискана проверка. Дружеството трябва да отговори в 30-дневен срок. В случай на неудовлетворяващ отговор ли пък ако не е получен в указания срок, клиентът има право да подаде жалба в КЕВР или в Министерството на енергетиката.

 

Ако пък се съмнявате в показанията на отчитащите потреблението ви уреди, дайте ги за експертиза в специализирана лаборатория. В случай, че уредът се окаже неизправен, дружеството ще покрие разходите за проверката му.

Източник: Уикенд