Експертите отбелязват, че след Черния петък идва разумният Черен понеделник, в който се изтрезнява от пазарната треска и голяма част от потребителите разбират, че някои стоки далеч не са това, което са търсили – най-често имат дефект и искат да ги върнат. От Европейски потребителски център обясняват, че това е ваше право.

 

Забелязва се рязко нарастване на онлайн пазаруването след ковид пандемията. Повечето от активните хора избират именно този тип шопинг заради липсата на време, удобството и възможността да поръчат стоката във всеки един час на денонощието, без да се съобразяват с работно време.

 

Тук обаче идват и проблемите, които са свързани основно с транспорта, заради който стоката закъснява, а понякога изобщо не пристига, особено, ако сте поръчали доставка от чужбина. Немалко са и оплакванията от това, че дрехата не отговаря на посочения размер или брой. В най-честия случай търговецът не връща парите обратно, въпреки оплакването.

Експерти разкриват какви са правата ви при онлайн покупка

Първият съвет на експертите е при такова неразумение веднага да се свържете с търговеца, без значение дали е у нас или в чужбина. Пазаруващите трябва да са наясно, че правата им у нас са защитени максимално и са хармонизирани с европейското законодателство. В такива случаи, ако след подаването на сигнала за нередност със стоката, търговецът не отговори, се обърнете към ресорните организации.

 

За да бъдете аргументирани е добре да пазите документа с поръчката, а ако сте подписали протокол при приемане на доставката, да може да се види, че наистина има разлика в поръчката. Имате същите права при пазаруване от страна от ЕС – в рамките на 14 дни от доставката, можете да върнете дефектна или нехаресвана стока, независимо откъде пристига пратката. Изключение правят единствено бельо и парфюми. В срок от още 14, най-късно до 30 календарни дни, трябва да ви бъде възстановена пълната кума, която сте платили. 

 

Добре е преди да поръчате каквото и да било, да проучите добре търговеца.

 

Най-сложно стои въпросът с покупката на автомобили, скъпи велосипеди или селскостопанска техника, за които купувачът отделя сериозни суми. Обикновено автомобилът се превозва от друга държава, а банковият трансфер е към 3-та държава. Ако обаче в един момент комуникацията спре, а автомобилът не пристигне, парите също са непроследими. В такива случаи е редно да се обърнете към полицията, тъй като те са единствените, които могат да стигнат до дирите на измамниците, макар че и това не е сигурно.

Експертите напомнят, че откъдето и да сте закупили техниката, тя трябва да има 2 години гаранция.

 

Съветът на вещите в бранша е да не скачате веднага, ако видите огромно намаление, а първо проучете търговеца и се запознайте с цените на същата стока в други сайтове, защото може да се касае просто за измама.

Проучване на НСИ сочи, че тази година се очертава потребителите да са доста по-скромни и да внимават колко харчат за празниците. 20% от купувачите ще дадат по-малко пари за подаръци в сравнение с миналата година.

Източник: Уикенд