Корупционната прегръдка между власт и бизнес у нас изкривява не само обществените отношения, но и икономическата среда – не може да се конкурираш с милионер, зад чийто гръб наднича държавната машина, макар и често скрита зад схеми и обвързаности, които пилеят национален ресурс.

Не е тайна, че всяка партия си отглежда милионери, към които насочва тлъсти обществени поръчки, с които после бизнесмените се „отчитат“ пред партийните босове по време на предизборни кампании, което компрометира властта и в крайна сметка касае дори националната сигурност, а тя е от компетенцията на ДАНС.

Не трябва да забравяме записа на тайния разговор между тарторите на ПП-ДБ преди изборите, родили сглобката.

През май т.г. в медиите изтече запис от среща на Асен Василев, Кирил Петков, Лена Бориславова и Николай Денков, на който се обсъжда кеша за вота.

Асен Василев: Ние неофициален кеш имаме.

Кирил Петков: Бе така или иначе ще намерим.

Асен Василев: Да. Единият милион, който не трябва за официалната… ще го намерим… милиона… трябва да е…

Кирил Петков: … кеш това е друго… Това е заковано.

Ето този „неофициален кеш“ е разковничето, което свързва бизнес с политиката. А за ПП проводник на този кеш е сивият кардинал Тодор Иванджиков, за когото бе публикувано разследване в три части.

Вече ви разказахме, че мултимилионерът е пуснал пипала в три министерства – Финансовото по времето на Асен Василев, Министерството на иновациите и растежа, където се вихреше Милена Стойчева, и Министерството на отбраната чрез своя „кандидат-космонавт“ – пилота офицера Николай Калайджиев.

Разпространените преди седмица разпити на бившата шефка на агенция „Митници” Петя Банкова за митничарската корупция в ПП хвърлиха светлина и върху Тодор Иванджиков.

Всъщност се оказа, че мащабът на влияние на Тодор Иванджиков е още по-голям, защото сивият ПП кардинал се превърнал в кукловод и в четвърто ведомство – богатото Министерство на транспорта.

Вече разкрихме, че когато през лятото на 2021 г. започва да се оформя политическият тумор, което по-късно става известен като „Продължаваме промяната”, точно Асен Василев предлага на Иванджиков място на политическата сцена. Смята се, че му било гарантирано избираемо депутатско място и след това постът на министър на транспорта, разкрива източникът.

Иванджиков, обаче е отказал политически изяви и министерския пост. Както казва и Петя Банкова в своя разпит – преценил е, че му е по-изгодно да остане в сянка и да върти бизнесите си, отколкото да се осветява като политическа фигура. Вместо това Иванджиков пласира в ПП свой аватар – никому неизвестния чиновник от „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА) Георги Гвоздейков.

Дружбата на Иванджиков и Гвоздейков датира от поне 2018 г., когато бъдещият транспортен министър е трудоустроен в ГВА без да има нужната квалификация, за да бъде инспектор там. Краставите магарета, обаче, се надушват и Иванджиков бързо разбира, че Гвоздейков може да му бъде изключително полезен.

По това време ПП кардиналът развива усилен авиационен бизнес. Една от най-печелившите му услуги е да вкарва самолети от Третия свят в българския авиационен регистър, а след това те се прехвърлят към авиокомпании в Европейския съюз.

Врътката е сложна и изисква много време и бумащина, но Иванджиков магически се справя с това в рекордни срокове. Казват, с активната помощ на Георги Гвоздейков.

Част от тези тъмни петна в биографията на бившия министър на транспорта бяха разкрити от Тодор Пенев, бивш колега на Гвоздейков в ГВА. След тези разкрития Пенев се оказа скоротечно уволнен от държавното летище в Пловдив.

През ноември 2021 г. Гвоздейков е избран за депутат от Сливенския многомандатен избирателен район. Силите на Иванджиков, обаче, не стигат, за да пласира протежето си на министерско кресло. Далеч по-крупният спонсор на ПП и шеф на „Еконт” Николай Събев заявява желанието си да поеме Министерство на транспорта в кабинета „Петков”.

Така Гвоздейков е добутан само до заместник-председателското място в парламентарната Комисия по транспорт.

Свръхамбициозният Иванджиков трудно преглъща този неуспех и отваря почти явен фронт срещу Ники Еконта. Този сблъсък влиза в контекста на боричканията вътре в ПП между хората на Василев и на Кирил Петков, като собственикът на „Еконт“ е част от кликата около Просто Киро, а Иванджиков е човек на хасковския бизнесмен и икономист Асен Василев.

Сблъсъкът между Николай Събев и Тодор Иванджиков е много виден в драмите около съдбата на русенското летище, когато двамата бяха на противоположните страни в бизнес интересите около аеропорта.

През 2022 г. започва да се подготвя търгът за закупуване на шест медицински хеликоптера.

Първият хеликоптер струва около 22 млн. лв., като отделно от това са инвестирани още 148 млн. лв. в обновяване на центрове на спешна помощ и закупуване на нови линейки. Около 51 млн. лв. е съфинансирането по ПВУ, с което се закупуват останалите 5 хеликоптера.

Парите идва от Програмата за възстановяване и устойчивост на ЕС, а Тодор Иванджиков многократно се хвали пред широк кръг от слушатели, че той е човекът, който ще определи коя компания ще доставя летящите линейки.

За да се реализира това е създадено държавно акционерно дружество „България Хели Мед Сървиз“, което да експлоатира машините.

Това става малко преди падането на кабинета „Петков” от власт в началото на август 2022-а. Буквално в 90-ата минута от „финала на мача“ за шеф на дружеството е определен Георги Гвоздейков. Иванджиков успява да пласира и още един свой човек – за член на Управителния съвет е избран Бранимир Радуилов.

По онова време той е негов съдружник в акционерното дружество „Верум“. „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД е закрито от служебния кабинет на Гълъб Донев, но в последствие е реанимирано от кабинета на одиозния „академик“ Николай Денков.

Междувременно са купени шест летящи линейки, а в последствие тихомълком е подписано за още две машини. Всичко това за над 150 млн. лева. Ако приказките на Тодор Иванджиков, че той е избрал фирмата-доставчик, са верни, то значи и комисионната от сделката е отишла в правилния джоб. А оттам може би към други лица в ПП. За корупционния кошмар разказва и Петя Банкова при разпита си.

Златното време за Тодор Иванджиков, обаче, настъпва с идването на власт на кабинета „Денков”.

Първо, неговото протеже Георги Гвоздейков става министър на транспорта, което отваря пътя за две ключови назначения – шеф на ГВА и шеф на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД.

Христо Щерионов, дотогава заемащ длъжността директор на ГВА, е освободен от Гвоздейков. Формалната причина е хулигански инцидент, при който хеликоптер лети ниско над плаж и хвърля рекламни листовки.

При тенденциозно скалъпения скандал на 2 юли 2023-а машината прелетя опасно ниско над созополския плаж „Градина“ и разпръсна листовки с лика на бившия премиер Тодор Живков.

Това стана повод главният директор на „Гражданска въздухоплавателна администрация“ да изхвърчи от поста, като за негов наследник бе посочена Анелия Маринова. Дамата няма абсолютно никакъв административен опит в държавните структури, но е близка на Тодор Иванджиков. Последната ѝ месторабота е в авиокомпанията „Флай2Скай“, където е прокурист.

Зад авиокомпанията има мътни руски капитали, но това не смущава Иванджиков, за когото се носят слухове, че не се гнуси да работи с Русия около поддръжката на гражданската ѝ авиация дори и след налагането на редица ембаргови режими.

Поставянето на Анелия Маринова за шеф на ГВА е ключов успех за Иванджиков, чиито основни приходи са от консултантска дейност в гражданската авиация. Така практически всички български авиокомпании стават зависими от сивия кардинал – ако имаш проблеми с въздухоплавателната администрация, винаги и напълно легално можеш да се възползваш от услугите, предлагани от фирмите на Иванджиков, а той пък си има човек на точното място.

Маринова остава начело на ГВА и след свалянето на Гвоздейков. Както твърдят запознати, никой не смее и да мисли за смяната ѝ, въпреки натрупаните гафове, като например нелегално летящият балон, който хвърля парашутисти. При такъв полет наскоро – на 23 октомври, загина 27-годишният Михаил Стойчев, а 28-годишният Георги Пелтеков едва оцеля след две животоспасяващи операции на гръбначния стълб.

Другото ключово назначение на Иванджиков е управителят на „България Хели Мед Сървиз” ЕАД. След като той определил коя фирма ще доставя летящите линейки, сега апетитът му бил да хване и техническата поддръжка на хеликоптерите. Дейност, за която ще се хвърлят стотици милиони в следващите поне две десетилетия.

За директор на дружеството е определен Димчо Добрев. До август 2023 г. той е подполковник и инженер във ВВС. По-важното е, че е близък приятел на Тодор Иванджиков още от обучението им в Долна Митрополия. Добрев не само, че има незабележима военна кариера, но и има нулев опит в управлението на авиационни оператори.

По-лошото е, че бързо се показва като конфликта личност с вкус към алкохола и интригите. Оплакванията от него стигат до високите етажи на властта, но позицията му е бетонирана от влиянието на ПП-кардинала Иванджиков.

Междувременно в „България Хели Мед Сървиз” настава вакханалия от назначаване на „наши хора“ на синекурни позиции с високи заплати. Пример – за PR е трудоустроена съпругата на личен приятел на Гвоздейков…., не скри източникът.

Тежки въпроси има и около хвърлянето на почти 1 млн. лева за ремонт на стар хангар на летището в Сливен. Там трябва да се базира една от летящите линейки, заради което в момента там се строи нов хангар. Въпреки това Добрев подписва договор за ремонт и на стария, знаейки, че там ще се разполага само един вертолет, което прави единият хангар излишен.

Стигаме до наши дни, когато Георги Гвоздейков остана на поста си и в първия служебен кабинет на Димитър Главчев от 9 април до 27 август 2024.

Заради това той бе отлъчен от ПП, но Тодор Иванджиков запазил топлите си отношения с него.

Очаквайте още скандални факти за Тодор Иванджиков и бизнес схемите му под крилото на ПП.

Източник: narod.bg