В почти 90% от случаите фирмите, които предлагат бързо кредитиране, използват нелоялни Търговски практики и нарушават специалния закон, засягащ отпускането на финансови ресурси. Това твърди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев.

 

От началото на лятото комисията е проверила около 30% от търговците на бързи кредити. Проверките са свързани с анализиране на договорите дали съответстват на специалния закон, както и на счетоводната информация, за да може да се прецени дали това, което е събрано от потребителите, е наистина дължимо по договор.

 

Служителите на КЗП са констатирали на рушения в таксите за управление на кредита, начисляване на различни наказателни лихви и всякакъв вид плащания, свързани със задължения, които потребителят не би трябвало да има по закон. „Усвояването на средства за разглеждане на документация например е нещо, което е забранено в закона, защото това е дейност, присъща на финансова институция и за нея тя получава своята възнаградителна лихва”, коментира Алипиев.

 

90% от фирмите за бързи кредити лъжат хората

Той дава и друг пример – фирми за бързи кредити определяли такси за експертно разглеждане на документи, които приближавали размера на кредита.

„Събирането на такси и комисиони за експресно разглеждане на документи и оценка на кредитоспособността на потребител е забранено и неморално, защото дружествата за бързи кредити така или иначе предлагат експресна услуга", казва шефът на КЗП.

 

Според Алипиев трябва да се завишат санкциите за фирмите за бързи кредити, защото в момента те се наказват като останалите търговци, които използват нелоялни търговски практики. В момента тя е 50 000 лева, което за повечето компании е нищо. Алипиев е убеден, че санкциите трябва да са съобразени и с оборота на търговеца.

 

От КЗП смятат, че трябва да има и законодателни инициативи, които да подпомогнат контролната дейност. Близо 200 търговци упражняват отпускането на бързи кредити и какъвто и контрол да има, той няма как да следва бързината, с която се развиват икономическите отношения между търговеца и потребителя.

Източник: Уикенд