Всеизвестен факт е, че търговците прилагат какви ли не трикове в името на по-големия оборот и печалби, като идеята е посетителите да бъдат максимално зарибени да купуват повече стоки. Въображението на аранжорите и т.нар. вижуъли е голямо и се прилагат все по-находчиви начини, които действат на подсъзнателно ниво и ви карат да не мислите и да харчите пари за неща, които дори не сте възнамерявали да купите.

 

Ето и какви са най-разпространените трикове, с които ни провокират да купуваме дори неща, от които нямаме каквато и да било потребност:

Трик №1

СЪБУЖДАНЕ НА АПЕТИТА       

Естествено, сетивата са най-добрите съюзници на търговците. Ненапразно има стара приказка, че не бива да пазаруваш гладен. Естествено, колкото повече имате нужда да хапнете нещо, толкова повече ненужни храни ще купите. Но дори и да не сте гладни, супермаркетите си имат не един способ, с който да пробудят апетита ви. Най-простият вариант е при печивата – ароматът на прясно изпечен хляб, курабийки, соленки и баница изкушават да си купиш, за да пробваш. Несъмнено и видът на продукта примамва, така че винаги печелят тези търговци, които умеят да излагат стоката си на показ, в добър вид.

 

Добре насоченото осветление също върши чудеса – продуктите на витрината изглеждат празнично ярки, сочни и примамливи.

 

Трик №2

БЕЗПЛАТНА ДЕГУСТАЦИЯ

Един от добрите начини за предизвикване на апетита и естествено, желанието да си купите нещо за дъвчене са безплатните дегустационни проби. Ненапразно рекламните колички изглеждат добре, а стоката на тях е подредена естетично, за да ви се прииска да си вземете от този продукт, независимо дали е кафе, мръвка, сиренца или нов вид напитка. Търговците са наясно, че след безплатното хапване или пийване започвате да се чувствате задължени да благодарите на магазина. Ако не сте получили този суджук на дегустацията, може и въобще да не се сетите за него, но след като опитате, много вероятно е да се насочите към щанда и да го добавите в кошницата си.

 

Трик №3

ДОБРЕ ПОДБРАНА МУЗИКА

Ако в салона за покупки звучат тонизиращи и свежи парчета, които бързо се сменят, събудете се. Мелодиите се пускат с бързи темпове точно там, където е важно да се увеличи броят на продажбите. Понякога силно пуснатата музика на разпродажби в магазините за дрехи ви провокира да пазарувате бързо и създава чувството, че ако не купите, ще изпуснете нещо много важно. За влиянието на фонова музика експертите отдавна са се произнесли. Доказано е, че енергичната и весела музика провокира посетителите към спонтанни покупки. Несъзнателно приспособявайки се към музикалното темпо, ние слагаме по-скъпи стоки в

количката и дори в по-големи количества.

 

Бавните и успокояващи мелодии обаче също са трик. Магазините специално подбират композиции с ритъм, който е много по-бавен от средния човешки пулс. Това ни кара да се застояваме по-дълго пред рафтовете и да купуваме повече.

 

Трик №4

ИГРАС ЦВЕТОВЕТЕ

Купувачите са привлечени от магазини чиито стени и вход отвън са боядисани в топли цветове: червено, оранжево, жълто. Влезете ли вътре обаче, нещата се променят и ви посрещат студените нюанси – синьо и зелено. Доказано е, че под въздействието на тези тонове, клиентите харчат повече. Има и изследване „Как цветът влияе на вашите разходи“, което твърди, че в магазините, декорирани в синьо-зелени нюанси, клиентите оставят с 15% повече пари от тези, чиито стени и рафтове са боядисани в топли цветове.

 

Трик №5

КАРТИ ЗА ОТСТЪПКА

Нали не мислите, че картите за отстъпки, които са вече традиционна част от много магазини, се правят, за да се грижат за вашите спестявания? Разбира се, магазинът печели много повече от притежателите на карти за лоялност по много причини. Естествено, че ако има два еднакви магазина, вероятно ще отидете в този, в който имате програма за лоялност. Всъщност картата един вид ви наблюдава, защото по нея се виждат вашите предпочитания и така търговците получават информация за вашите навици за пазаруване – какъв е ценовият ви диапазон, каква храна купувате на кучето си, коя марка дрехи е предпочитана от вас и т.н. Ако сте получавали

индивидуални предложения като „Купете шоколадови бонбони за 4 лева и вземете 15% отстъпка”, вече сте наясно по въпроса. Разбира се, офертата изглежда печеливша. Но е изгодна за магазина, който ви е насърчил да купувате повече сладкиши, отколкото бихте купили. Ако получавате т.нар. точки от супермаркетите, не забравяйте, че те се превръщат в пари. Вие дори не забелязвате как магазинът ви поощрява да харчите повече, за да трупате точки.

 

Трик №6

СТОКИ С ПРИМАМКА ДОБАВКА

„Купете 3 чифта чорапи, третият е безплатен” или „5 броя само за 10 лева“… Тези маркетингови трикове са стари и добре известни на потребителите. Много хора си падат по подобна оферта и в крайна сметка трупат в кошницата продукти, които изобщо не им трябват. Има и други популярни манипулации. Магазинът предлага някои популярни продукти на наистина изгодна цена, която обаче е само стръв.

 

Печеливш продукт се популяризира активно, за да накара купувачите да погледнат към определен супермаркет. Но ако вече сте влезли в халето на търговския обект за памперси или сирене, защо да не купите нещо друго? Именно чрез тези свързани покупки магазинът върти допълнителен оборот. Така по-малкото пари от продукта стръв се компенсират от допълнителните пари, които клиентите оставят в супермаркета.

 

Трик №7

ДОПЪЛВАЩИ ПРОДУКТИ

Нали ви се е случвало да влезете, за да купите хляб и кисело мляко, обаче на близкия рафт виждате вафлите без захар, които отдавна ги нямаше, и зехтин на промоция. Без да се замисляте, мятате и трите продукта в кошницата. Ето така работят тези комбинации.

 

Понякога комбинациите са класически – например шампоан и балсам или спагети и сос. Едното върви с другото. Въпреки че не е задължително да купите и двете, подсказва ви се, че не е лошо да си ги вземете в комплект. Така че, ако ръката ви сама посяга към продукт, който не сте планирали да купите само преди 15 минути, първо помислете наистина ли е нужно да го

купите.

 

Трик №8

ОПАКОВКА, В КОЯТО ХРАНАТА ГУБИ КАЧЕСТВО

Чудите се защо пресният хляб често се продава в хартиен плик. Или колбасите в найлонови пликчета. Ами колкото и да е странно, и това е един от триковете. Защото неподходящата защита се избира, за да не може да консумирате дълго съответния продукти да се върнете за още. Това също е един от маркетинговите трикове. Ето защо, след като разтоварите покупките вкъщи, преопаковайте ги, за да се съхранят максимално дълго.

 

Трик №9

БРАНДИРАНИ ЕКОЧАНТИ ЗА МНОГОКРАТНА УПОТРЕБА

Т.нар. екочанти за многократна употреба вместо пликове са наистина находчив маркетингов трик. Те са буквално мобилна реклама за търговеца – веригите поставят своите лога върху тях, превръщайки клиентите в пешеходни реклами. Така пък и самите купувачи изпитват повече доверие към съответния магазин, като си мислят – щом се грижат за околната среда, значи са сериозен търговец.

 

Доказано е, че купувачите с маркови екочанти харчат повече. Проникнати от загриженост за природата, те първо отдават предпочитание на по-скъпите природни и органични продукти, а след това, вече на касата, се запасяват с нездравословни  продукти – като награда за собствената си добродетел.

 

Трик №10

РАФТОВЕТЕ ДО КАСИТЕ

До касите търговците  навсякъде поставят разни дреболии и джаджи, които са хем скъпи, хем ненужни. Например желирани бонбони в ярко оцветени опаковки, мокри кърпички, гелове за дезинфекция на ръцете, презервативи и т.н. Идеята е купувачът уморен от пресмятане из търговската зала да се отпусне и да грабне нещо от тези стоки, без да обикаля. Естествено, те са най-примамливи за уморените от пазара деца, които дърпат родителите да купят от лакомствата.

 

Дреболиите уж трябва да говорят на клиента, че накрая на уморителната обиколка има грижа за клиента – ако сте забравили, че имате нужда от дъвки, мокри кърпички или дезинфектант, ето ги тук.

Любопитното е, че ако се върнете на конкретния щанд в магазина, въпросната стока може и да е по-евтина. Но понеже вече сте изтощени и не ви е удобно да се връщате, взимате и плащате.

Източник: Уикенд