Обществото ни става свидетел на поредния куриозен случай – съпругът на Мая Манолова, която се самообяви за борец срещу корупцията – Ангел Найденов, е разследван от военното министерство за далавера с пари на НАТО.
Повод за разследването е одобрен от Найденов договор за ремонт на писта на военното летище Безмер край Ямбол.
В изпълнението ключова роля има друг добре познат червен другар, а резултатите са повече от видими – тоест нулеви.
Само пет години след края на строителните дейности, настилката вече е започнала да се разпада, разкри бившият военен министър Димитър Заков.
Преди да сдаде поста, той коментира лаконично, че има проблем и то сериозен и допълни, че е издал заповед за допълнителни проверки, които са установят как се е стигнало до това състояние.
Заков обаче категорично отказва да разкрие повече подробности с мотива, че тази информация е класифицирана.
В мирно време авиобазата за редно разполагане Безмер е дом на щурмовите самолети СУ-25.
При усложняване на обстановката, както е в момента заради войната в Украйна, авиобазата трябва да се превърне в една от ключовите опорни точки на южния фланг на НАТО.
Според плановете военното летище трябва да приема както изтребители, така и транспортни самолети с войници и оборудване за разположената наблизо американска база на полигона в Ново село.
Още през 2012 година стратегическото значение на летището е оценено подобаващо. Военният комитет на НАТО взема решение за модернизацията му.
Съгласно плана настилката на пистата трябва да бъде подменена и удължена до 3 000 метра (в момента е 2 500 м.).
В двата края трябва да се изградят места за обръщане не тежки транспортни самолети с дължина 150 метра. Отделно от това е планирана и доставка на ново осветление, което да осигурява безпроблемна работа през нощта.
Ремонтът на Безмер е добавен веднага към програмата на НАТО за инвестиции в сигурността. Финансирането, което е одобрено е в размер на 32 364 925 хиляди лева, от които 7 387 000 лева идват от програми на Министерството на отбраната и 54 977 923 лева от общите фондове на НАТО.
Докато се точи документално процедурата, пада първото правителство на Бойко Борисов и на власт идва кабинетът на Пламен Орешарски, в който за военен министър е избран мъжът на Мая Манолова – Ангел Найденов. Именно той е натоварен със задачата да довърши усвояването на НАТО-вските средства.
След обявен конкурс, в който според запознати има доста съмнителни неща, е избран консорциум „Еърпорт-Безмер“. При провеждането на процедурата са били подавани редица сигнали за нередности. Въпреки това в началото на 2014 г. Ангел Найденов одобрява договора.
Подписът си под него слага неговия заместник Иван Иванов, който към днешна дата е в изключително близки отношения с лидера на левицата Корнелия Нинова.
След новото идване на левицата на власт, Иванов стана областен управител на София, а отскоро оглави и ВМЗ-Сопот. Вероятно вече сте се досетили, че няма случайни хора сред победителя в конкурса – консорциум „Еърпорт-Безмер“. Сумата е доста сериозна, а в същото време червените кадри вече са доста изгладнели след дълги години в опозиция.
Ключов фактор в консорциума, натоварен да ремонтира военната база, е фирмата на червения депутат Стоян Проданов „Техностройинженеринг 99“, която ще ремонтира и самата писта. Ямболският социалист отдавна е известен с интересите си към усвояване на държавни милиони. Преобладаващо договорите му, са меко казано скандални, отбелязват негови колеги.
През 1999 „Техностройинженеринг 99“ попада под прицела на ОЛАФ и Комисията за борба с корупцията към 40-то НС, след като стана ясно, че по времето, когато Проданов е народен избраник, фирмата е спечелила 34 млн. лв. за пътно строителство.
По една „случайност“ червеният кадър е „забравил“ да обяви акциите си във фирмата в своята декларация за конфликт на интереси. Скандалът извади на показ и други негови проблеми с правосъдната система. Стана ясно, че срещу него от години се води дело за присвояване и причиняване на вреди на банка, в чието управление е участвал.
Очевидно обаче за Ангел Найденов кримибиографията на Проданов не е никакъв проблем и той му поверява ремонта на военното летище.
Сред изпълнителите е и скандалната „Лог Сиберия“, прочула се с безумния договор за подмяна на столичното улично осветление на тройно по-високи цени.
Военни издават, че дори и нагласена, поръчката нямаше да е толкова скандална, ако бе изпълнена правилно.
Само няколко месеца след изпълнението, първите дефекти вече са факт. Те са регистрирани още през 2016 г. При все, че тогавашният военен министър Красимир Каракачанов нарежда проверка, случаят бързо бива потулен. Казано с други думи, проверката е само, за да се хвърли пясък в очите на нас простосмъртните. Вероятно причината за това е, че една от скандалните фирми в консорциума, ремонтирал летището печели още няколко скандални военни договора по времето на Каракачанов.
Военни са категорични, че сега, след като полосата се разпада, няма как да се случи подобно замитане на случая, още повече като се има предвид и факта, че на летището в Безмер кацат и самолети на НАТО, чиито пилоти не са слепи и виждат състоянието на асфалта.
Източник: Уикенд
Коментирай