Оказва се, че смененият в края на месец юни от служебния премиер Димитър Главчев шеф на правителствения Авиоотряд 28 ген. Златко Златев, е развозвал неправомерно с частни чартърни полети приближени до президента Румен Радев олигарси по време на техни воаяжи в чужбина и това е една от причините, довели до отстраняването му.

 

Отскоро директор на Държавния авиационен оператор, както е официалното название на Авиоотряда, е бившият шеф на НСО и личен бодигард на Бойко Борисов – Тодор Коджейков, който отговаряше за полетите на властта от 2015 до 2021 г., преди да бъде сменен от служебния премиер Стефан Янев със Златко Златев.

Ген. Златко Златев 

Скорошното  отстраняване на генерал Златев, който е сред най-близките до президента Румен Радев висши държавни служители, предизвика гнева на държавния глава, който обвини Главчев и министъра на транспорта Георги Гвоздейков в зависимости и некомпетентност и изрази съмнения в способностите на новоназначения директор Коджейков.

 

„Моите огромни и дълбоки уважения към ген. Коджейков като охранител и спортист, но в длъжностната характеристика на директора на Отряда пише, че той трябва да е летец. Значи, махаш летеца ген. Златев, който цял живот се занимава с авиация, който лети и в момента, и слагаш охранител и спортист? Това за какво ви говори – или пълна некомпетентност – този министър на транспорта нищо не разбира от авиация, или дълбока зависимост – изпълнение на поръчка. Според мен в този случай се касае и за двете“, коментира Румен Радев рокадата в Авиоотряд 28.

Приближени до президента Радев олигарси, сред които и Гергов, били развозвани по света от началника на Авиоотряд 28 ген. Златко Златев, който изпълнявал функцията на частно аеротакси

Запознат от транспортното министерство разкрива, че генерал Златко Златев е отстранен от длъжност заради траен конфликт с министър Гвоздейков и заради дързостта му да не докладва на служебния премиер Димитър Главчев какви полети изпълняват държавните самолети. Малко преди смяната на Златев се стигнало до ситуация, в която правителствена делегация не успяла да излети за международен форум, тъй като самолетът бил вече ангажиран от Румен Радев.

 

„Длъжността на генерален директор на Държавния авиационен оператор не е летец-пилот. Това е административна длъжност с функции на организационна дейност – той трябва да организира процеси, а не да лети на самолет. Златко Златев си е позволил без мое знание да се качи като пилот на правителствения самолет и да замине за някаква държава в арабския свят. Питам ви аз като ръководител, ако се случи нещо лошо, кой носи отговорност за този човек? Има доста, доста сериозни нарушения и това е тенденция", коментира транспортният министър Гвоздейков отстраняването на Златко Златев като шеф на Авиоотряд 28.

 

Неофициално се твърди, че доскорошният началник, на самолетите на властта е развозвал с държавните аероплани приближени до президента Румен Радев олигарси, като се споменават имената на братя Бобокови, Георги Гергов и минния бос Николай Вълканов. Генерал Златев бил наеман от влиятелни бизнесмени и за изпълнение на частни полети до Дубай, Малдивите, Цюрих и други ВИП дестинации.

 

Твърди се, че летецът бил наеман от чартърни компании за частни полети по изричното настояване на баровци като таксата му била 5000 лева дневно. Срещу ген. Златко Златев имало и настроения, че обслужва интересите на руския посланик Елеонора Митрофанова и руската петролна компания „Лукойл“.

 

В края на февруари от Държавния авиационен оператор изпратиха абсурдно писмо с искане за дерогация за авиационно гориво. В документа тогавашният шеф на Авиоотряда ген. Златко Златев сигнализира министър Гвоздейков, че след изтичането на договора за доставка на гориво от „Лукойл Ейвиейшън България“ неговите подчинени няма да могат да изпълняват задълженията си и затова настоява за възможност да продължат доставките от руската компания.

 

В писмото си до Гвоздейков от авиоотряда изтъкнаха, че досега са доставяли гориво по договора с „Лукойл" на цена от 1009,53 американски долара на тон. От авиационния оператор изпратили писма до трите лицензирани наземни оператора – „Голдеър Хендлинг България”, „Соф кънект” и „Суиспорт България", но получили отговор само от „Соф кънект", които предложили цена от 3440 евро на тон и настояли за депозит в размер на 200 000 евро.

 

Още на следващия ден след заплахата да бъдат приземени правителствените самолети министър Гвоздейков обяви, че е подписан договор с „Шел“ за доставка на авиационно гориво.

 

Генерал Златев опита да саботира правителството с очеизваждащ лобизъм в полза ва „Лукойл“ и това на практика подписа заповедта за отстраняването му. Просто се чакаше удобен момент“, категоричен е запознатият от транспортното министерство. Според думите му Златев умишлено изчаквал последния възможен момент да уведоми министър Гвоздейков за мнимия проблем с бъдещите доставки на авиационо гориво, за да налее вода в мелницата на руската пропаганда, че „Лукойл“ доставя най-евтиното и качествено гориво и без алтернатива.

Източник: Уикенд, crimesbg.com