Няколко сдружения на компаниите в хазартния сектор, които обединяват десетки лицензирани оператори в тази сфера, изготвиха общо становище по планираните и вече одобрени на първо четене в Народното събрание промени в Закона за хазарта, което вече е внесено в деловодството на парламента.
Предложените промени в Закона включват практически почти пълната забрана за реклама на хазарт в медиите и интернет, като на хазартните оператори бе оставена възможността да рекламират чрез билбордове, които са на не по-малко от 100 м от учебни заведения, както и на спортни съоръжения и на фланелките на спортистите, стига те да не се ползват от деца.
Промените в Закона за хазарта включват също и забрана за отваряне на игрални зали в населени места под 5 000 жители, като подобни обекти може да има само в курортите и в радиус от 30 километра от ГККП.
Новите членове в Закона предвиждат и забрана за игра на нелицензиран сайт, забрана българските финансови институции да осъществяват плащания към и от нелицензирани сайтове и вменява на българските интернет доставчици задължението да ограничават достъпа до такива сайтове за своите клиенти. Заложени са и нови наказателни мерки срещу нарушителите на новите разпоредби на закона.
Във връзка с предложените промени „БЪЛГАРСКАТА ГЕЙМИНГ АСОЦИАЦИЯ“ (БГА), “БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ХАЗАРТНИТЕ ДЕЙНОСТИ“ (БАХД) и „СДРУЖЕНИЕТО НА ОРГАНИЗАТОРИТЕ НА ХАЗАРТНИ ИГРИ И ДЕЙНОСТИ В БЪЛГАРИЯ“, които обединяват десетки компании, опериращи в сферата на хазарта и притежаващи законно издадени лицензи, излязоха с общо становище.
В него, лицензираните хазартни компании заявяват, че очакват предложените промени в Закона за хазарта да имат трайни негативни последици върху приходите в държавния бюджет, върху самите лицензирани организатори на хазартни игри и производители на игрално оборудване, върху инвестициите и заетостта в сектора, както и за българския спорт, медиите и обществото като цяло.
Операторите изтъкват, че най-същественият негативен резултат от приемането на така предложените промени е именно реалната опасност клиентите на лицензираните оператори да са пренасочат към нелегалния хазарт, където липсват всякакви регулации и защита на потребителите, няма гаранции за спазване на правилата срещу пране на пари и откъдето няма постъпления от данъци и такси за държавата.
Компаниите в посочените асоциации и сдружения критикуват мярката за почти пълна забрана за реклама на хазартни игри и предложения като изтъкват, че „възможността за реклама е единственото предимство на лицензирания оператор пред нелицензирания (нелегалния), с оглед на което рекламата на хазарт трябва да бъде разумно ограничавана“. Така предложените ограничения ще доведат само до разрастване на нелегалния хазарт, до съществени загуби за държавния бюджет и ще изложи потребителите на ненужни рискове, произтичащи от залозите с нелицензирани и необвързани с българското законодателство сайтове и оператори.
Лицензираните компании поясняват също, че забраната на рекламата силно ще ограничи приходите на редица спортни клубове, федерации и други спортни организации и ще лимитира възможностите за намиране на спонсори за организаторите на спортни събития. Не по-малко ще бъде негативното въздействие на мярката и върху българските медии, които ще загубят съществена част от рекламните си приходи.
Операторите също така не са съгласни с мярката в проектозакона, с която се забранява откриването и работата на игрални зали в населени места с под 5 000 жители. Те считат подобна мярка като необоснована и непропорционална. Според операторите в законопроекта липсва какъвто и да е било анализ какъв брой обекти биха били затворени, как това ще се отрази на държавния бюджет, колко заети лица ще бъдат изложени на риска да загубят работата и поминъка си. Предложението на операторите е ако подобна мярка бъде въведена, тя да бъде наложена за населени места с население под 1000 или 2000 души, вместо 5000, както е предвидено в настоящия законопроект.
В заключение, лицензираните хазартни компании в България призоваха депутатите да преразгледат проблемните моменти в законопроекта и да не бързат предизборно с тяхното гласуване.
Коментирай