Дигитална революция ще промени паркирането в София, а чрез специално оборудвани автомобили ще се вземат информирани решения за въвеждане на гъвкави политики за паркиране, заяви ексклузивно пред журналиста на “Свободно слово” Анелия Дулева и оператора Симеон Крушков изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев. Той допълни, че това е първият автомобил за контрол на паркирането в столицата, който вече работи в тестов режим и обикаля в каретата на платената зона. Вътре в колата, на дисплей се вижда как всеки автомобил бива проверяван, има ли пуснат SMS, в колко часа изтича той и дали изобщо е платена услугата за зоната. 

 

Днес Центърът за градска мобилност проведе пред столичани и гости на София уникална демонстрация на първия оборудван автомобил (Парк Патрул) за контрол на паркирането по проект “Дигитализация на съществуващи услуги и предоставяне на нови дигитални услуги за събиране, обработка, анализ, обмен и визуализация на данни за управление и контрол на паркирането на ППС в местата, отредени за паркиране на територията на Столична община”. Той се изпълнява от Консорциум "Смарт паркинг солюшън", в който участват дружествата “Юпасс" АД, представлявано от Андрей Лилов и “Уест ауто диджитъл", в лицето на Николай Митев, които лично разказаха и показаха нагледно част от смайващите функции на високотехнологичната машина.

 

Андрей Лилов, представител на консорциума обясни, че със скорост от около 30 км/ч автомобилът може да провери около четири хиляди коли в рамките на един час. По думите му иновацията е не само в оборудването на автомобила, но и в самия захват на камерите, които са закачени с магнити. По този начин много лесно могат да бъдат подменяни, при наложила се смяна или ремонт, обясни още Лилов.

 

Той обясни още, че системите в този автомобил позволяват и поставянето на "дигитална скоба", но това изиска и решение от Столичния общински съвет (СОС). По този начин ще може да „поставя“ скоба в момента на нарушението. Също така имаме и нови устройства за следене на контрола, които ще могат да се издават и дигитални талони, но за момента хартиените остават, защото и това трябва да се реши от СОС, посочи Лилов. 

Присъстващите получиха възможност да разгледат и изпробват в реална среда първия от полевите автомобили, оборудвани като Парк Патрули на ЦГМ за контрол на паркирането, да научат повече за целите на проекта и за възможностите, които реализацията му ще предостави в ръцете на Столична община за създаване и въвеждане на базирани на реални данни и анализи гъвкави политики по отношение на паркирането на територията на целия град.

 

“Системата дава възможности за въвеждане например на електронни стикери по райони и платено паркиране за всички извън района. На база анализи може също да се мисли за въвеждането на справедливо заплащане в централната градска част. Или пък да бъде въведена нощна зона в дните с натоварено паркиране през нощта в райони с много барове и дискотеки. Или въвеждане на места за краткотрайно паркиране в близост до институции”, разказа Дилчев.

 

По думите му, част от новата система, която ще се използва, са камерите за разпознаване на номера. В системата могат да се добавят и допълнителни платени паркинги, дори частни. При желание може да се осигури и интеграция с външни системи и услуги, например нискоемисионни зони, и така да се прилагат различни правила за достъп до паркиране в зоните и др.

   

Визията на проекта, реализиран от “Смарт паркинг солюшън", предвижда и възможност за внедряване на бекъп система с RFID антена (която чете таговете, интегрирани в стикерите за технически прегледи). Използването на основна и бекъп система едновременно - камерите и антените би позволило да се достигне разпознаваемост от над 95%. Тези антени например могат да се използват и като допълнителен метод за контрол вътре в  нискоемисионната зона, като следят влезлите в малкия ринг превозни средства, разясниха изпълнителите на проекта.

Към момента проектът за екозоната е с контрол само на входа. Проверката за екокатегорията чрез стикерите се прави през базата данни на Автомобилна администрация.

 

Проектът няма аналог в България. Огромният брой автомобили над 1 000 000, съчетан с широкия обхват на зоните за платено паркиране и наличните паркоместа, налага внедряването на интегриран подход за контрол и предоставяне на услуги за софиянци. Дигитализацията на паркирането е стъпка в правилната посока, която ще допринесе за по-ефективно и модерно управление на паркирането в Столична община.

 

Центърът за градска мобилност ще бъде оборудван и с камери, които в реално време ще хващат нарушителите. Това е част от новата система, която ще обедини и дигитализира всички услуги на дружеството. Тя трябва да заработи през май.

 

Новата система включва и единен онлайн потребителски профил, през който всички услуги на ЦГМ ще могат да се плащат на “виртуално гише”. Освен за плащането на зоните ще може да се подават и документи за електронен винетен стикер по местоживеене, или за “Служебен абонамент” - чрез интеграция със Система за сигурно връчване и Система за електронна автентикация. 

 

Всеки ще може да си направи и клиентски профил, в който да добави своята платежна карта за заплащане на услугите и да получава известия при изтичането им. Така от своя профил ще може да плаща и за поставена скоба и за преиздаване на електронен винетен стикер. 

 

Ново единно мобилно приложение за iOS и Android също е част от удобствата, които ще улеснят гражданите за услугите по паркиране. През него ще може да се получава информация къде има общински и буферни паркинги, както и колко са свободните места в тях.

Дигиталните услуги по паркиране поетапно ще бъдат свързани и с единната система на градския транспорт, за да могат да се комбинират всички услуги. 

 

Обединението на системите ще даде възможност през приложението да се плаща и услугата “Паркирай и пътувай”.

Една от най-големите промени обаче е оборудването на автомобилите на Центъра за градска мобилност с четири камери за разпознаване на номера. Така те ще могат да хващат както успоредно, така и перпендикулярно паркираните автомобили. Софтуерът пък ще се управлява от бордово устройство в автомобила. Колата ще бъде свързана с центъра за контрол на ЦГМ, където автоматично ще се получава информация за неправилно паркираните автомобили, а екипите ще могат да поставят на място скоба за неправилно паркиране или от центъра ще бъдат изпращани на място паяци. 

 

Системата ще разграничава автоматично и автомобилите със стикери за паркиране по местоживеене или със служебен или специален абонамент.

 

Подобна модерно и интегрирано  решение паркирането вече функционира в Амстердам. А софийската система ще е първата на Балканите.

 

В момента контролът в зоните за платено паркиране се случва ръчно чрез контрольори. Физическото обикаляне на зоните е скъпо и отнемащо време решение. Нови съвременни устройства са предвидени и за контрольорите, като оборудването ще разполага с автоматично разпознаване на регистрационни номера

Въвеждането им ще осигури много по-ефективен метод за управление на платеното паркиране. 

 

Това е интелигентна технология, разработена чрез използване на изкуствен интелект, използвана в “умните” системи за управление на паркирането.

Тя помага не само за хващането на нарушители, но и за по-добро планиране на маршрутите на мобилните патрули в пиковите часове, така че за кратко време да се обходи голяма част от платената зона.

 

В устройствата ще има и паникбутон, който ще повиши сигурността на контрольорите в случаи на разправии с глобени нарушители.

Данните ще могат да се използват, за да се анализират зоните в пиковите часове, а в бъдеще - да се подобри градският трафик, като се пренасочват водачите към части от зоната с повече свободни места. Паркинг патрулите могат да събират информация в реално време и за заетостта и наличието на местата за паркиране. 

 

За тази цел обаче трябва да се изгради инфраструктура за маркиране, номериране и обособяване на паркоместата, платените зони, за да се проследява статусът им. По този начин чрез мобилното си приложение например шофьорите биха могли да виждат къде има свободни места, а не да обикалят центъра на града. Това би могло да намали отделянето на вредни емисии, а в бъдеще да подобри градския трафик, като се пренасочват водачите към части от зоната с повече свободни места.

 

Автомобилите с възможност за автоматизирано разпознаване на регистрационните номера имат капацитет да контролират над 150 хил. места, което дава възможност за мащабно разрастване на контрола на паркирането в София. Дигиталните услуги ще могат да се надграждат и модифицират, ако Столичният общински съвет реши да промени правилата. 

 

Натрупаната информация от системата ще може да се използва, за да се анализират и предлагат решения на база събраните данни. Въвеждането на дигиталните услуги няма да отмени използването на хартиените талони за паркиране на този етап, нито ще направи излишни физическите патрули. Софиянци ще могат, както и досега, да поставят талон на таблото, като контрольорите по паркирането ще правят проверка в интегрирана система, обединяваща контролните данни от колата и от физическия патрул.

 

Дигитализирането на услугите ще даде възможност в бъдеще да се въведе изцяло електронен талон, което ще спре порочната практика да се паркира повече от максималното време. Освен това, ако СОС реши и има законодателна промяна, ще може да се налага и виртуална скоба.

 

Събирането на данни за паркирането в целия град както в зоните за паркиране, така и извън тях, позволява да се направят анализи и да се вземат информирани решения при въвеждане на нови, гъвкави политики за паркиране. 

 

Това е първият в България и на Балканите проект за дигитализация на всички услуги по паркирането от такъв мащаб и с такива възможности. Освен преките ползи за Столична община като подобряване контрола на предлаганите услуги по паркиране, въвеждане на нови услуги, повишаване ефективността на процесите и екипите по контрол, максимално намаляване на нарушения и повишаване на приходите от паркиране.

Източник: svobodnoslovo.eu